Религиозно-психологические и религиозно-философские заметки

Релігія та релігійність служили для Євгена Шевальова джерелом багатьох спостережень. Зокрема, одним із найбільш цитованих ним творів є Біблія. Чи був віруючим сам Шевальов – питання відкрите. Безумовно, він був далекий від ортодоксальних обмежень і, як випливає з щоденника «Личное», припускав для себе потойбічне життя.

Погляд Шевальова на релігію – це комбінація погляду філософа, культуролога, мистецтвознавця, психопатолога і водночас людини, яка припускає існування іншого і принципово кращого світу.

Тим паче шкода, що не зберігся текст «Религиозно-психологических и религиозно-философских заметок». Цей твір згадується у спогадах Євгенії Шевальової. Окрім того, структура роботи збереглася у записах сина, Андрія Євгенійовича. Чи вцілів оригінал, з якого він переписував зміст, нам невідомо.

Повідомляється, зокрема, що трактат мав обсяг 167 аркушів, тобто з усіх філософських праць Євгена Шевальова він поступався лише циклу «Мимолетные мысли» (228 сторінок). Ті ж записи вказують на існування «Воспоминаний» Євгена Шевальова обсягом 89 аркушів. На жаль, цей унікальний автобіографічний твір не зберігся.

Структура «Религиозно-психологических и религиозно-философских заметок» виглядала наступним чином:

1. Две формы религии – религия-сила и религия-слабость;

2. Исторические судьбы государственных религий.

3. Общераспространенные представления и религии.

4. Источники религиозного сознания.

5. Формы религиозного сознания.

6. Значение возраста, пола, общего психологического уклада в развитии          религиозного сознания.

7. Патология религиозного сознания.

8. Статические и динамические элементы религии.

9. Символика в религии. Выстраданность религиозного сознания.

10. Психология христианского мировосприятия.

11. Психология христианского мировосприятия (продолжение)

12. Радость в религии. Интимность ее. Психология отшельничества.

13. Материализм и идеализм (к постановке проблемы). Наука и религия.

14. К психологии веры.

15. К проблеме преодоления реальности.

16. К проблеме чуда.

17. Религиозная вместимость бездны.

18. Трагедия Гефсимании.